טבעוני בן 66 מת מהתקף לב???

איש בן 66 שאכל דיאטה טבעונית במשך 40 שנה מת מהתקף לב...

הידיעה הישנה הזאת צצה מידי פעם כדי להצדיק טיעונים לסוג דיאטה כזה או אחר, אבל בכל זאת...40 שנה טבעוני? מת מהתקף לב??? איך זה יכול להיות? טבעונים וצמחונים לא "מחוסנים" יחסית משאר האוכלוסייה למחלות לב?


 אז זהו, שלא!


דיאטה טבעונית יכולה לגרום ליותר נזק ועלייה בסיכויי החולי מדיאטה מערבית טיפוסית (בשר, חלב דגים...).

אז רגע...מה קורה פה?

בדיוק את השאלה הזאת שאל גם ד"ר מייקל גרגר ויצא לחיפוש בספריית הרווארד למצוא את התשובה במחקרים עדכניים, התשובה? בסרטון המרתק הבא:



מי שיוותר על הסרטון החשוב הזה, אני מצרף מסקנות קצרות.


2 פקטורים חשובים לבדיקה בכל תזונה (בעיקר טבעונית) הם:

B12

חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6



חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6



אומגה 6 היא חומצת שומן חיונית הנמצאת בגוף ב"תחרות" עם חומצת שומן מסוגאומגה 3. ככל שרמת האומגה 6 בגוף גבוהה יותר כך יורדת רמת האומגה 3. על מנת שהתחרות תהיה בכוחות שווים היחס הרצוי בגוף הוא 1:1 - 1:4, אולם בתזונה המערבית היחס המצוי הוא בין 1:10 ל 1:20 לטובת האומגה 6. בישראל אף קיימות תזונות (בעיקר במגזר החרדי) בהן היחס 1:40, ולכן רמת האומגה 3 בגוף נפגעת מאוד ומופיעים תסמינים של מחסור באומגה 3.


אומגה 6 היא חומצת שומן שהגוף זקוק לה, אך הבעיה היא שהתזונה המערבית המודרנית מכילה יותר מדי אומגה 6 ופחות מדי אומגה 3. אומגה 6 מצויה ברוב סוגי השמנים מהצומח וגם בשומנים מהחי, כאשר זרעים ואגוזים (והשמנים והממרחים המופקים מהם) וכן שמן סויה ושמן קנולה מהווים את המקורות העיקריים. טבעונים, בתור צרכנים כבדים של שומשום (טחינה) זרעים ואגוזים אחרים, צורכים כמויות גבוהות של אומגה 6. ככל שכמות השומן מסוג אומגה 6 גבוהה יותר כך תהיה המרה פחותה יותר של אומגה 3 לסוגים הפעילים בגוף.


אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית לתפקוד של הרבה מערכות בגוף, המרכזיות שבהן הן מערכת קרישת הדם, והמערכת החיסונית. אומגה 3 בעלת תפקיד מכריע במעטפות התאים בגוף, בכללם תאי העצב במוח. לכן היא מונעת חולי ומסייעת בטיפול במגוון מחלות.




הומוציסטאין ו B12

הומוציסטאין הינה חומצה אמינית הגורמת לדלקות והיא נוצרת כתוצר לוואי מחילוף חומרים של חלבון. חומר זה גורם לנזק לדפנות העורקים והוא אחד הגורמים שיכול להוביל להסתיידות עורקים, שבעקבותיה יכול להיגרם התקף לב או אירוע מוחי. דר' ס. קילמר מקקולי דיווח כבר בשנת 1969 שרמה גבוהה של הומוציסטאין נמצאה קשורה עם תהליך מתקדם של הסתיידות עורקים ומוות טרם עת. 

הוא מצא שילדים שנולדו עם ליקוי גנטי בשם הומוציסטינוריאה, לעיתים קרובות נפטרו בגיל צעיר מאוד עקב הסתיידות עורקים מוגברת בעורקיהם. אך רק בשנות ה-90 זכה להכרה הקשר ההדוק בין הומוציסטינוריאה לבין מחלות לב ואירועים מוחיים.


הציסטאין הוא תוצר לוואי של חילוף החומרים של חלבונים ובעיקר של מטיונין. מטיונין נמצא בכמויות ניכרות בכל סוגי המזון מן החי וכמו כן בשומשום, בזרעי דלעת ובאגוזי ברזיל. רכיבי תזונה המגנים מפני היווצרות של הומוציסטאין הם ויטמיני:


B2,B6,B12,חומצה פולית ומגנזיום.


את כל הרשימה מעלה מקבלים בתזונה צמחית ללא שום בעיה חוץ....מ B12.


מילה אחרונה לגבי בדיקות, אנחנו בעידן של חדשנות והיום יש אפשרות לבצע כמעט כל בדיקה למדד חשוב כזה או אחר ולבצע מעקב אישי.


לא בטוחים שאתם מקבלים את מה שאתם צריכים מהתזונה? תבדקו!

בטוחים שאתם מקבלים את מה שאתם צריכים מהתזונה? תבדקו בכל זאת!


יש היום את האפשרות לבצע גם בדיקות של יחס אומגה 3 ואומגה 6 בגוף וגם מדד אמין של B12 (לא בדיקת דם בקופת החולים).

בריאות היא בידיים שלכם, לא של הרופא!