גוף האדם - חממת חיידקים
הגוף שלנו הוא חממה מיוחדת ליצורים החשובים מאוד לגופינו אשר רוב האוכלוסייה, בצורה אבסורדית, מפחדת מהם, חיידקים.


❗הגוף מורכב למעשה מ-99% חיידקים, כן, קראתם נכון!


מבחינה כמותית על כל תא אנושי בגוף האדם קיימים כ 10 תאים של חיידקים, המשקל הכולל של חיידקים החיים בתוכנו נע בין 2-3 קילוגרם ואלה משחקים תפקידי מפתח בבריאותנו.


מה זה מיקרוביום: קהילה אקולוגית של מיקרואורגניזמים הכוללים מיני חיידקים, נגיפים, טפילים, פטריות, הנמצאים בתוך הגוף החי ומקיימים סימביוזה (יחסי גומלין) עמו.


עד לא מזמן חשבו כי עובר הנמצא ברחם מצוי בסביבה סטרילית ושהחשיפה הראשונית לאוכלוסיית החיידקים מתרחשת בעת הלידה דרך הנרתיק של אמו.


בשנים האחרונות התוודעו כי התינוק נולד כשבמערכת העיכול שלו מספר מצומצם של חיידקים שהם הבסיס להתפתחות המיקרוביום שלו ואלו ממלאים תפקיד חשוב בפיתוח מערכת החיסון בתוך מערכת העיכול של התינוק. מערכת החיסון "לומדת" לזהות אותם ולהניח לדייריה הקבועים לחיות בשלווה בלי לתקוף אותם.


כיום ידוע, שהמעבר בתעלת הלידה מקטין שכיחות של מחלות זיהומיות בילדות, אלרגיות ועוד. זאת בהשוואה ללידה קיסרית.


אז מה משפיע על המיקרוביום?


✔סטרס


✔הסביבה הקרובה שלנו – מכירים את זה שאומרים שבעל חיים החי בבית מתחיל לדמות לבעליו? אז מסתבר שזה לא רחוק מהאמת, אנחנו חולקים חיידקים עם האנשים הקרובים אלינו איתם אנחנו במגע על בסיס יומיומי כולל חיות המחמד שלנו.


✔לאזור המגורים יש השפעה, אזור אורבני או כפרי


✔תזונה ונטילת תרופות, אנטיביוטיקה (מיוונית נגד-חיים) ותרופות שונות גורמות לשינויים מרחיקי לכת בהרכב וכמות החיידקים במערכת העיכול, הן החיידקים ה"רעים" והן ה"טובים".


לאן אני חותר?


במעיים שוכנים יותר חיידקים מאשר בכל מקום אחר בגוף האדם, רבים מהם חיים בסימביוזה עם האדם, וב"תמורה" למקום גידול נוח מסייעים רבות בתהליך העיכול. ויטמין K, למשל, מסוגל להתעכל רק בזכות החיידקים, שכן לאדם אין אנזימים משלו שיפרקו ויטמין זה. חיידקים רבים נפלטים מהמעיים דרך הצואה - כשליש ממשקלה היבש של הצואה הוא חיידקים.


חוסר איזון בין החיידקים ה"טובים" וה"רעים" בדרך כלל מביא להופעת סימפטומים ומשם הדרך לאבחון בקנדידה או SIBO הוא קצר.


ישנם תסמינים רבים הנובעים מחוסר איזון בפלורת המעי כגון: בעיות עיכול שונות(קנדידה\SIBO\IBS ועוד), דלקתיות בגוף, בעיות עור (אקזמה, פסוריאזיס ועוד), מצבי רוח לא יציבים והרשימה עוד ארוכה.
ברוב המקרים תזונה מוקפדת הכוללת הימנעות ממזונות מעובדים, ללא צריכת שומן גלוי(אבוקדו, טחינה ועוד) עוזרת, במקרים אחרים יש צורך בפתרון מותאם אישית על ידי מלווה אך הבשורה היא, יש מה לעשות!