חוסר ספיגה במעי
יכול להיות שאתם חווים "חוסר ספיגה" או "ספיגה לקויה" של מזון במעיים המתבטא בצורות שונות, אך מה  זה בעצם אומר?


חוסר ספיגה זה מצב ירוד של הגוף לעכל ו\או לספוג נוטריאנטים מהמזון שאנו צורכים.
זה יכול להיגרם מכמה גורמים שתיכף אציין, אך התוצאה הסופית יכולה להוביל לתת תזונה וחוסרים תזונתיים רבים.


חשוב לציין כי גם אם אוכלים יותר במצב חוסר ספיגה המצב יכול להשתפר מעט אך זה כמו למלא דלי במים עם חור בתחתית, עומס מזון יכול אף לפגוע במצבים מסוימים ולא לשפר את המצב.


אנשים רבים מצויים בתת תזונה למרות שהם אוכלים "הרבה", גם כאן חשוב להבדיל בין אוכל למזון, אוכל לא בהכרח מזין את הגוף בנוטריאנטים חיוניים העוזרים לבנות, לתקן ולתחזק את הגוף.


המעי הדק אחראי בעיקר על ספיגת מרכיבי המזון, המעיים מורכבים משריר חלק אשר אחראי להניע את המזון ולדחוף אותו קדימה בפעולה שנקראת פריסטלטיקה, בדרך זו המזון עושה דרכו מהמעי הדק שם נספגים רוב מרכיבי המזון, אל המעי הגס שם נספגים הנוזלים ובסופו של דבר החוצה דרך פי הטבעת.
המעי הדק מבצע שתי פעולות: פירוק הסוכרים החלבונים והשומנים שבמזון וספיגת תוצרי העיכול אל הדם, ספיגת המזון נעשית דרך שטח הפנים הגדול של המעי הדק ובעזרת סיסים – villus באנגלית.

סיסים אלה (מצורפת תמונה) נמצאות על הדפנות הפנימיות של המעי הדק, הסיסים מייעלים את ספיגת המזון המעוכל מן המעי אל הדם.


ישנן סיבות רבות היכולות לגרום לחוסר ספיגה במעי הדק, אציין כמה נפוצות: מחלת צליאק, קרוהן, סרטן(לבלב, לימפומה, קיבה), תולעים, חוסר איזון בקטריאלי, תרופות(בעיקר אלה המשפיעות על יצור חומצה בקיבה), מחלות לבלב, ועוד.


מנעד הסימפטומים רחב מאוד היות וחוסר יכולתו של הגוף לקבל הזנה ראויה יכולה להשפיע על מגוון רחב של תסמינים, בכל זאת, אציין את התסמינים הבולטים והנפוצים ביותר: כאבי בטן, נפיחות, שלשול, חולשה, עור יבש, ירידה לא מוסברת במשקל, חניכיים מדממות, ועוד.


כיצד בודקים חוסר ספיגה?


אין בדיקה בודדת שניתן לעשות כדי לגלות חוסר ספיגה במעי, בדרך כלל זה מצריך תשאול מעמיק ומעבר על תוצאות בדיקות דם.


ישנן בדיקות פרטיות מתוחכמות יותר ברפואה הפונקציונלית של שתן וצואה בהן ניתן להגיע למסקנה בסבירות גבוהה יותר לגבי חוסר ספיגה במעי.


כיצד מטפלים בחוסר ספיגה?


אתחיל כיצד לא מומלץ לטפל בחוסר ספיגה, הדרך הנפוצה לטפל במקרים אלה היא על ידי תיסוף בחומרי הזנה חיצוניים בכדי להשלים את החוסרים שנמצאו, זה כולל בי 12, ויטמין A, E חומצה פולית, ברזל ועוד.

לקיחת תוספים לא פותרת את בעיית חוסר הספיגה, היא "פותרת" את בעיית החוסרים, חוסר הספיגה עדיין קיים, אז נכון שזה מועיל לחברות התרופות ויצרני התוספים (לעיתים מדובר באותן חברות) אך לא פותרים את מקור הבעיה.


אז כיצד מגיעים למקור הבעיה?


חוקרים את הסיבה האמיתית לחוסר הספיגה ומסירים אותה, נשמע פשוט? זה אכן פשוט, בתשאול מעמיק ונכון ניתן להגיע לגורם ולהסיר אותו.
זה יכול לנבוע מתרופות, דלקתיות במעי, חוסר איזון בקטריאלי ועוד, כל עוד נגיע לגורם הבעיה ונסיר אותו, לא תהייה בעיה, המעי יחלים וחוסר הספיגה יעלם.