כולסטרול ונשים בהיריון
מכירים את המושג "רובד טרשתי"?


חלקכם אולי כן, הרוב מכירים אותו בשם "פלאק", אותו פלאק מורכב ממשקעי שומן המצטברים על דפנות העורקים. בתזונה מערבית רגילה הרובד הטרשתי מצטבר בתוך העורקים הכליליים(העורקים המספקים דם לשריר הלב) מה שמוכר היום כטרשת עורקים.


בקצרה, מדובר בהתקשות(חוסר גמישות) של העורקים בעקבות משקעי כולסטרול המצטברים בציפוי הפנימי של כלי הדם. הוא גורם לעורקים להפוך לצרים יותר ומקשה על זרימת הדם.
סימנים מוקדמים של הצטברות כולסטרול בכלי הדם מופיעים בדרך כלל בעת מאמץ גופני, כזה שגורם ללב לדחוף דם מהר יותר, כלי דם חסומים או חסומים למחצה לא מעבירים מספיק דם לאיברים שונים בגוף (בהם הלב) ואנו עלולים לחוות כאבים ולחץ בחזה, סחרחורות ועוד.
חסימה מספיק גדולה בכלי הדם מובילה לאירוע לבבי, אירוע שכזה לא תמיד "מודיע" על בואו, בחלק גדול מהמקרים זה מתרחש ב"הפתעה" וזה כבר מאוחר מידי.


⚠נשים בהיריון שימו לב!
תהליך רובד טרשתי מתחיל להופיע כבר אצל העובר!


חוקרים מאיטליה בדקו את החלק הפנימי של עורקים מעוברים שמתו מהפלות ומפגים שמתו זמן קצר לאחר הלידה וגילו כי שכיחות גבוהה יותר של עוברים עם חסימות בעורקים התגלו אצל אימהות בעלי כולסטרול LDL גבוה .
גורם הסיכון העיקרי להיווצרות רובד טרשתי\פלאק בעורקים הוא כולסטרול "רע" מסוג LDL.
הוא נקרא "רע" כי הוא זה שמוביל את הכולסטרול ומאפשר לו לשקוע בדפנות העורקים בעוד שכולסטרול "טוב" מסוג HDL סופג את שאריות הכולסטרול ה"רע" ונושא אותו בחזרה לכבד ומרחיק אותו מדפנות כלי הדם.
גוף האדם לא יכול לשרוד ללא כולסטרול, יש לו תפקידים חשובים מאוד בתהליכים שונים בגוף אך זהו כבר נושא לפוסט אחר.


אז כיצד מפחיתים כולסטרול "רע" מסוג LDL?


חשוב להבין כי הכבד מייצר כולסטרול לפי הצורך של הגוף, הבעיה היא הצריכה החיצונית של כולסטרול שגורמת לעודף בגוף ולשלל מחלות.
בכדי להפחית כולסטרול "רע" בגוף יש להפחית משמעותית את הצריכה החיצונית ו"למיטיבי לכת" מומלץ להפסיק לצרוך:


✔שומן רווי – מצוי בעיקר במוצרים מן החי ובג'אנק פוד
✔שומן טראנס - מצוי במוצרים מעובדים, בשר וחלב
✔כולסטרול – כן, אין סיבה לצרוך כולסטרול מבחוץ כשהכבד שלנו עושה את עבודתו נאמנה ומייצר כולסטרול לפי צורך


*לסיום, כמה משפטים על משפחת הסטטינים, תרופה שמוצעת להפחתת כולסטרול.
בכבד ישנו אנזים בשם (HMG-CoA reductase) ותפקידו לקבוע את קצב ייצור הכולסטרול, עיכוב פעולתו של אנזים זה על ידי נטילת תרופה ממשפחת הסטטינים מביא להורדה של רמת הכולסטרול בגוף, תאי הכבד חשים את הירידה ברמות הכולסטרול ומפצים על ידי ייצור מוגבר של קולטני LDL במטרה לאסוף את הכולסטרול מזרם הדם.


תופעות הלוואי של הסטטינים כוללות כאבים ודלקות בשרירים, נזקים לשרירים, כבד, מוח, עצבים ועוד.
⚠מילה נוספת לנשים בהיריון, לא מומלץ כלל ליטול סטטינים במהלך היריון, כולסטרול חיוני להתפתחות נורמלית של העובר, במידה ואתן בהיריון ובעלות כולסטרול גבוה, כדאי להתייעץ עם הרופא ולהאיר את תשומת ליבו.