מה הסיפור עם דלקת?
סיפור הדלקת - להורים מודאגים ולא רק...


סיפור הדלקת היה אחד מהגילויים הנפלאים ביותר של פעילויות מורכבות באורגניזם האנושי. יותר מכל דבר אחר הוא מאשר את העקרונות הבסיסיים של ריפוי טבעי, העובדה כי הטבע הוא מרפא טוב, ולא רע.


לפני התפתחות דלקת, חייבת להיות סיבה בצורה של חסימה כלשהי או של איזה גורם מזיק לבריאות ולחיים. חומרים מעוררי דלקת עשויים להיות תאים מתים, קרישי דם, שברי עצם וחומר רך אחר המיוצר במערכת עצמה או שהם עשויים להיות גופים זרים כגון חלקיקי אבק, פיח, אבן, ברזל או מתכות אחרות, שבבי עץ וכדומה, הם עשויים להיות מיקרואורגניזמים או טפילים.


כאשר אחד או יותר מגורמי דלקת אלה נמצאים ברקמות של הגוף במידה מספקת בכדי לקרוא לתגובה וההתנגדות של כוחות הריפוי, המיקרוסקופ תמיד חושף את התופעות הבאות, יש כמובן מעט שינוי בתנאים שונים:
הדם מוזרם במהירות לאזור של הגירוי, עקב לחץ הדם המוגבר, העורקים הוורידים באזור מתרחבים וגדלים, התנפחות כלי הדם עקב הדם המוזרם בהם גורמים למתיחה ברקמה החיצונית, ובאמצעות מתיחה זו כדוריות הדם הלבנות מצליחות לחדור לכיוון האזור הפגוע.


בדרך מסתורית שטרם ברורה למדע, כדוריות הדם הלבנות חשות את המיקום המדויק של נקודת הסכנה וממהרים אליה במספרים גדולים, כמו חיילים שנקראו לפגוש צבא פולש. יכולת זו של כדוריות הדם הלבנות לתפוס את המיקום המדויק של האויב נקרא chemotaxis - משיכה לגורם כימי.


"צבא ההגנה" מורכב מכדוריות דם לבנות (לויקוציטים) ותאי רקמת חיבור המפרידה עצמה מן הרקמות השכנות. כל התאים הנודדים האלה מחזיקים ביכולת לקליטת ועיכול חיידקים. הם מכילים חומר הפרדת חלבונים הגורם לפיצול ותסיסה, שבאמצעותם הם מפרקים ומעכלים רעלים ומיקרואורגניזמים עוינים. בזכות פעילותם כהורגי חיידקים, הם נקראים פגוציטים (תאים זוללים). בתנועותיהם ובמעשיהם פועלים הלוחמים הקטנים והאמיצים האלה כמו יצורים אינטליגנטיים, מונעים על ידי תכונות של סבלנות, התמדה, אומץ, ראיית הנולד והקרבה עצמית.


הפגוציטים סופגים חומר חולני, רעלים או מיקרואורגניזמים על ידי עטיפתם בגופם. זהו קרב פנים אל פנים, ורבים מהחיילים הקטנים והאמיצים נהרסים על ידי הרעלים והחיידקים שאותם הם תוקפים ובולעים. מה שאנו מכנים מוגלה מורכב בעצם מגופי פגוציטים חיים ומתים, חיידקים, סרום דם, רקמות שבורות ותאים, או בקיצור, נזק שדה קרב אמיתי.


כעת ניתן להבין כיצד התהליכים המתוארים מעלה מייצרים את הסימפטומים הידועים של דלקת וחום;
אדמומיות חום ונפיחות - עקב לחץ דם מוגבר, גודש והצטברות של אקסודטים (חומר פליטה/הפרשה)
כאב - עקב גירוי ולחץ על העצבים אנו יכולים גם להבין עד כמה תזונה לקויה וחסימה של זרימת דם בריאה יפריעו לפעולה תפקודית ולהבראה.


לאורגניזם יש דרכים אחרות להגנה על עצמו. בזמן זיהום חיידקי, חומרים מסוימים מתפתחים בסרום הדם והורגים חיידקים. כמו כן נמצא כי תאי הפאגוציט ותאי הרקמה ליד אזור הגירוי מייצרים אנטיטוקסינים טבעיים המנטרלים את הרעלים החיידקיים והורגים את המיקרואורגניזמים של המחלה.