סרטן - חלק 1
חלק 1


למרות שפע של נתונים מדעיים, רוב האנשים לא מודעים כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן.
אפרט כמה גורמים מרכזיים להתפתחות סרטן בגוף האדם.


אחת הטענות הראשונות של אנשים\רופאים למדוע אנו חולים בסרטן עולה טענת הגנטיקה, האומנם?
לפי למחקר שפורסם בשנת 2008!!!, רק 5-10 אחוז ממקרי הסרטן קשורים לגנטיקה, שאר 90-95 אחוזים נובעים מגורמים סביבתיים ואורח חיים, את שניהם ניתן למנוע/לשנות.


25 עד 30 אחוז ממקרי הסרטן נובעים משימוש בטבק (מזכיר כי זה מחקר משנת 2008), וכ -1 מכל 3 מקרים נובעים מבחירות במזון.


אז לפני שנצלול לנתונים בואו נבין מה הוא סרטן?


סרטן מתחיל כתא לא תקין אשר מתרבה ללא שליטה, קבוצות של תאים אלה נוצרות והופכות למה שנקרא "גידולים", אלה פולשים לרקמות בריאות ומתפשטים לאזורים אחרים בגוף.
חומרים קרצינוגנים (מסרטנים) הם חומרים המסייעים להקל על התפתחותם של תאים סרטניים, חומרים אלה עשויים להגיע ממזון, מהאוויר ואפילו מתוך הגוף (נושא לפוסט נפרד). רוב החומרים המסרטנים מנוטרלים לפני שהם מסוגלים לגרום נזק לגוף, אך לעיתים הם ממשיכים לתקוף את החומר הגנטי של התא (DNA) ומשנים אותו. לוקח שנים לגידול להתפתח עד שהוא נעשה בר אבחנה.


עודף שומן בתזונה ידוע כמקדם שעוזר לתאים ה"לא תקינים" לצמוח במהירות.
מחקרים חוצי תרבויות מראים כי אוכלוסיות הצורכות שומן ברמה גבוהה סובלות גם משיעורי התמותה הגבוהים ביותר מסרטן השד והמעי הגס. השיעורים הנמוכים ביותר הם בקבוצות עם הצריכה הנמוכה ביותר של שומנים!


הספר (והמחקר) "מחקר סין" פוסל את הגנטיקה כגורם העיקרי להתפתחות סרטן, התוצאות במחקר הראו כי אנשים הגרים בערים גדולות ומרכזיות בהן המזון נוטה להיות עשיר יותר בשומן מן החי, הם גם בעלי שיעורי סרטן גבוהים יותר מאשר אותה אוכלוסייה החיה באזורים כפריים יותר שבהם אוכלים  בעיקר יותר מזון מהצומח ולא מהחי.


מומלץ לשים לב לכמות השומן בתפריט שאנו אוכלים אך קיימת עדות לכך ששומן מהחי, שלעתים קרובות מכיל הרבה שומן רווי מזיק הרבה יותר משומן הנמצא בעולם הצומח. קיים מחקר המציין עלייה של 200%! בשיעורי סרטן השד בקרב אלו הצורכים בשר בקר חמש עד שש פעמים בשבוע.


ד"ר שילה בינגהאם, חוקרת סרטן בולטת מאוניברסיטת קיימברידג ' אשר חקרה את נושא השפעת התזונה על סרטן מציינת כי בשר קשור יותר לסרטן המעי הגס מכל גורם אחר, סביבתי ותזונתי.


לא רק השומן הרווי ממוצרים מהחי תורם להתפתחות סרטן. בשנת 2015 ארגון הבריאות העולמית
סיווג בשר אדום ובשר מעובד כמסרטנים וודאיים (באיחור אופנתי? של כמה שנים מהמחקרים בשנים האחרונות), ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל צריכת בשר מעובד ובשר אדום למניעת סרטן. מחקרים שונים מקשרים בין צריכת בשר מעובד ואדום עם סוגי סרטן שונים כגון: סרטן המעי גס, קיבה, לבלב וערמונית,  סרטן השד וסרטן שלפוחית השתן.


חוץ מהשומן הרווי הנמצא כגורם מסרטן ניתן למצוא גם חלבון מן החי, תרכובות מסרטנות כגון ניטריטים, ואמינים הטרוציקליים( HCA).


אלכוהול וטבק הוכחו מסרטנים אשר מגדילים את הסיכון של האדם לסוגי סרטן שונים כגון: סרטן ריאה, קיבה, כבד ולבלב.
בחלק השני אדון בגורם תזונתי נוסף בעל השפעה גדולה ביותר על התפתחות סרטן בגופנו ופתרונות אפשריים כיצד ניתן להימנע מלהיכנס לסטטיסטיקה העגומה.