סרטן - חלק 2


חלק 2
 
גורם תזונתי נוסף בעל השפעה גדולה ביותר על התפתחות סרטן בגופנו הם מוצרי החלב.


נעשו לא מעט מחקרים המראים על קשר בין צריכת מוצרי חלב לסרטן, הורמון הגדילה IGF-1 (גורם גדילה דמוי אינסולין) נמצא בחלב פרה ומעודד גדילת תאי סרטן בקצב מהיר.


צריכת חלב ומוצריו מביאה לאחוזי תחלואה גבוהים יותר של סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן השחלות.  במקרה של סרטן השחלות, האשם אינו בהכרח השומן הגבוה בחלב או IGF-1, אך סוכר החלב.


כאשר לקטוז (הסוכר הטבעי הנמצא בחלב) מתפרק בגוף, הוא הופך לגלקטוז, ואז ממשיך להתפרק על ידי אנזימים. כאשר צריכת הלקטוז עולה לנקודה שלגוף אין מספיק אנזימים לפרק את הגלקטוז, ההצטברות של הגלקטוז בזרם הדם פוגעת בשחלות. זה מוסבר בממצאי המחקר בנושא "בריאות הנשים באיווה" המראה כי נשים שצורכות יותר מכוס חלב אחת ליום מגדילות ב 73 אחוז סיכוי לפתח סרטן שחלות מאשר נשים ששתו פחות מכוס אחת ליום.


במחקר שנערך בקרב גברים שכבר אובחנו כחולים בסרטן הערמונית, שתיית חלב הראתה קשר לעלייה בסיכון להישנות סרטן, במיוחד אצל גברים הסובלים מעודף משקל, שתיית יותר מ 4 כוסות חלב בשבוע הגדילו את הסיכון ב 73 אחוז כאשר בהשוואה לאלה שצרכו פחות או כלל לא מנות חלב.


אי סבילות ללקטוז מופיעה אצל אנשים החסרים באנזים לפירוק לקטוז בחלב, אנשים אלה נוטים למזער או להימנע לחלוטין ממוצרי חלב כדי להימנע מבעיות עיכול שונות.


מחקרים מראים שאנשים עם אי סבילות ללקטוז הנמנעים ממוצרי חלב נוטים לשיעורי תחלואה נמוכים יותר של סרטן השד, ריאות ושחלות. "הטבה" זו לא נמצאה אצל בני אותה משפחה אשר לא נמנעו מצריכת מוצרי חלב.


אז מה הפתרון? כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן?


אין ספק ששינוי באורח החיים כגון תזונה ופעילות גופנית הם פקטורים משמעותיים בצמצום מקרי הסרטן. התזונה הטובה ביותר ומבוססת מחקר להורדת שיעור מקרי הסרטן היא תזונה מהצומח, בעיקר עקב תכולה רבה של סיבים תזונתיים, תכולת נוגדי חמצון גבוהה ותכולה דלה בשומן.


רוב הירקות דלים בשומן  ומכילים סיבים תזונתיים, הם מכילים חומרים רבים "הנלחמים" בסרטן כגון קרוטנואידים, בטא קרוטן, פלבנואידים, ואינדולס שנחשבים כבעלי פעילות נגד סרטן.


ויטמין C, שנמצא בפירות וירקות רבים עשוי להוריד את אחוזי הסיכון לסרטן הוושט והקיבה. ויטמין C פועל כנוגד חמצון המנטרל כימיקלים הגורמים לסרטן הנוצרים בתוך הגוף.


ויטמין C וקרטונאידים נמצאו כחזקים במיוחד גם בהפחתת הסיכון לסרטן השד.


גם סלניום, בעל אותה השפעה כנוגד חמצון כמו ויטמין C ובטא-קרוטן, לא נשכח גם את ויטמין E, ובקיצור, החוקרים ממשיכים לגלות יותר נוגדי חמצון במזון צמחי ואת התפקיד בו הם ממלאים בלחימה בסרטן.


מחקרים מצביעים על כך שתזונה דלה בשומן עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות מגנים בצורה הטובה ביותר מפני סרטן.


מחקרים רבים שנערכו על אנשים שנמנעים מבשר לטובת תזונה המבוססת על הצומח מראים שיש להם סיכון מופחת לסרטן הערמונית, המעי הגס וסרטן השד .


מחקר מטא אנליזה (מחקר שמנתח נתונים ממספר רב של מחקרים) מצא שלצמחונים יש מדד מסת גוף-BMI- נמוך יותר, כמו כן גם כולסטרול וגלוקוז בדם נמוכים, אך יש גם שכיחות נמוכה יותר בהימצאות סרטן מכל סוג שהוא!


הקשר היה אפילו חזק יותר עבור טבעונים אשר תזונתם מבוססת לחלוטין על מזון מהצומח.


הנתונים והעובדות כאן, כל השאר בידיים (ובמזלגות) שלנו.