ריח גוף ודאודורנטים
לגוף יש שני סוגים שונים של בלוטות זיעה, בלוטות אקריניות הממוקמות ברוב חלקי הגוף. הם מפרישים נוזל על פני העור כשטמפרטורת הגוף עולה. כשנוזל זה מתאדה, זה עוזר להוריד טמפרטורת הגוף ולקרר את הגוף.


מה שגורם לריח הגוף הן בלוטות האפוקריניות, הממוקמות בעיקר באזורים צפופים של שיער, כמו בתי השחי ובמפשעה. בלוטות אלה מרוקנות נוזל לתוך זקיקי השיער מתחת לעור.
בעוד שבלוטות אקריניות מייצרות נוזל שקוף ומלוח, בלוטות אפוקריניות מייצרות חומר חלבי בתגובה ללחצים. הנוזל עצמו הוא חסר ריח, אך מהר מתפתח ריח כאשר אותו נוזל בא במגע עם חיידקים החיים תחת בית השחי.


בתי השחי הם מצע טוב לחיידקים, הם מציעים סביבה חשוכה, חמה ולחה לחיידקים לחיות ולפרוח. כשהחיידקים מפרקים את הנוזל של הבלוטות האפוקריניות, הם מייצרים חומר הנקרא תיאואלכוהול. חומר חריף זה מתנדף מבית השחי ומייצר את הריח שכולנו אוהבים לשנוא.


אז מה עושים???


קודם אסביר מה ההבדל בין דיאודורנט לבין אנטי פרספירנט.


*דאודורנטים מטרתם להילחם בחיידקים אשר אחראים על ריח גוף לא נעים. הם מונעים\מפחיתים צמיחה של חיידקים בבית השחי. 


**נוגדי זיעה (האנטי פרספירנט) מכילים, בדרך כלל, מלחים מאלומיניום, אשר מפחיתים את שחרור הזיעה של בלוטות הזיעה בכך שהם יוצרים חוצץ בחלקים העליונים ביותר של נקבוביות הזיעה ובעצם חוסמים אותם. ה"חוצצים" האלה יורדים לאורך זמן על ידי פעולה מכנית ותהליך חידוש העור הטבעי.


למה זה מזיק לבריאות 1:


מנגנון הזעה בעור זה חלק ממנגנוני הגוף לסילוק רעלים מהגוף.
תארו לכם שמישהו ממש נגעל ממתן שתן, הוא לא יכול לסבול את המראה והריח בשירותים, מציעים לכם מכשיר שמשהה ומפחית מתן שתן, מישהו יכול לתאר לעצמו לא ללכת לשירותים יום שלם?
האם זה בריא להחזיק רעלים אלה בגוף?


למה זה מזיק לבריאות 2:


הכימיקלים שמיישמים על העור (בתי השחי) נכנסים למחזור הדם, ועלולים להוות סיכון בריאותי.
איזה כימיקלים?


אלומיניום
מוצר זה משמש כאנטי פרספירנט החוסם את בלוטות הזיעה ומפחית את כמות הזיעה שמפרישים. זה לא מקטין את הכמות שהגוף מייצר, רק את הכמות המופרשת דרך הזקיקים שלך, מה קורה לשאר הרעלים שלא הופרשו? ניחשתם נכון, נשארים בגוף. 
אלומיניום הוא מתכת שעשוי להגביר את חוסר היציבות של הגנים ברקמת השד. חוסר יציבות זה עשוי להיות קשור לשינויים המקדמים את הצמיחה של גידולים. למרות זאת אין הוכחה כי אלומיניום הוא גורם סיבתי, אלה המשתמשים במוצרים המכילים אלומיניום נוטים להיות בעלי שיעורי גבוה יותר של סרטן השד.

בשמים
המרכיבים הכימיים בריחות מוסתרים ומוגנים על ידי חוקי הסחר ולא סתם. ריחות אלה מקושרים לאלרגיות או גירוי בעור הכלולים בדיאודורנטים ובאנטי פרספירנט.

טריקלוסאן
כימיקל זה נפוץ כל כך במוצרים עד כי ל- 75 אחוזים מהאמריקאים ניתן לאתר בבדיקת רמות של טריקלוסאן.
זה מרכיב שכיח בסבונים אנטיבקטריאליים, יצרני קוסמטיקה משתמשים בו כדי להרוג את החיידקים על העור במוצרים כגון משחות נגד אקנה, דיאודורנטים ואנטי פרספירנט.
מחקרים בבעלי חיים קשרו טריקלוסאן עם פעילות הורמונלית יוצאת דופן, חומר זה יכול לשבש את התפתחות החיידקים במעיים. טריקלוסאן פוגע בתפקוד בלוטת התריס, שהוא חיוני להתפתחות המוח.
קיימים עוד חומרים רבים הגורמים נזק לגוף, מוזמנים לבדוק חומרים אלה בגוגל או באתר EWG.


פתרונות?


1.      שינוי תזונתי, אכילה נקייה לא עמוסת רעלים מובילה להפחתה משמעותית בהפרשת רעלים וכתוצאה מכך לריח רע בבית השחי.
2.      שימוש בלימון – חומצה סיטרית בלימון הורגת את החיידקים המייצרים את הריח הרע, ניתן לחצות לימון לשתיים, ולמרוח בבית השחי.


אם אתם\אתן עדיין מתלבטים מה כדאי למרוח על העור, ממליץ לפעול לפי החוק הפשוט הבא, מה שלא ניתן למאכל לא למרוח על העור!