תוספי תזונה, דרך מזון או גלולה?


תוספי תזונה, דרך מזון או גלולה?


אפשר לחלק את הוויטמינים לשתי קבוצות, לפי הצורה שבה הם מגיעים לגוף שלנו: ויטמינים מסיסים במים או מסיסים בשמן. הקבוצה הראשונה, של המסיסים במים, כוללת את ויטמין C ואת שלל סוגיו של ויטמין B. מאחר שהם מסיסים בתרכובות מימיות, הם נספגים בקלות יחסית ישירות במחזור הדם, בעיקר כשאנחנו אוכלים פירות וירקות.  


אך "מה שבא בקלות – הולך בקלות". התנועה החופשית יחסית שלהם בדם גורמת להם גם להישטף בקלות דרך הכליות לפני שהספיקו להיספג בגוף. לכן עלינו לצרוך את הוויטמינים האלה על בסיס יומיומי ובכמות גבוהה יחסית.


קבוצת הוויטמינים המסיסים בשמן כוללת את ויטמין K, A, ו-E, שמגיעים ממאכלים עתירי שומן. מאחר שהם אינם מסיסים במים, ההסעה שלהם במחזור הדם מסובכת ודורשת תיווך של חלבונים מיוחדים. עם זאת, אופיים השומני מאפשר להם להישאר יותר זמן במערכת וכך הם נספגים בגוף ונשמרים במאגרים מיוחדים בכבד וברקמות השומן ואיננו צריכים לצרוך אותם בכמויות גבוהות בכל יום.


כעת, משהכרנו חלק מהוויטמינים הנחוצים לפעילות התקינה של גופנו, אי אפשר שלא לדבר גם על המינרלים. למרות שאינם תרכובות אורגניות ולפיכך אינם נמנים עם קבוצת הוויטמינים, הם חיוניים לגופנו בדיוק כמותם.


המינרלים הם יסודות כימיים. כלומר הם נמצאים בטבע במצבם הרגיל ואינם חלק מתרכובת. רבים מהמינרלים החיוניים לגוף הם מתכות, כגון ברזל, אבץ, נחושת ומגנזיום, אך ישנם גם אחרים כגון סידן, אשלגן, נתרן ועוד. יחד עם הוויטמינים, המינרלים חיוניים לקיומנו וחשוב מאוד שנדע מאילו מזונות נוכל לקבל אותם.


לכאורה הרבה יותר פשוט לקנות תוספי תזונה שהמכילים כבר את כמויות הוויטמינים הנחוצות לאדם, במקום לעקוב באופן יומיומי אחרי התזונה שלנו ולאזן אותה. אך במציאות ספיגת הוויטמינים מתוספי התזונה בגופנו הרבה פחות יעילה ואיננו יכולים לדעת כמה מכל מה שבלענו אכן נטמע בגוף. כמו כן יש וויטמינים שמנת יתר שלהם יכולה להזיק, כך שחיוני לשמור על רמות מאוזנות שלהם ולא להפריז.


תעשיית תוספי התזונה נתונה לפיקוח הרבה פחות מחמיר מתעשיית תרופות המרשם. כתוצאה מכך הרבה חברות משלבות בתוספי התזונה חומרים שאולי אינם בריאים לנו כל כך ואף יכולים לגרום תופעות לוואי אצל חלקנו. 

תחשבו על זה – לא עדיף לקבל את כל מה שאנחנו צריכים באופן טבעי, כמו שהטבע תכנן?


יש כמובן יוצא דופן לכל כלל, ואנשים שסובלים מחסרים משמעותיים של ויטמינים או מבעיות בחילוף החומרים צריכים להיעזר בתכשירים ובתוספי תזונה ובמקביל להקפיד כמובן על תזונה נכונה ובריאה. בכל המקרים, שמירה על תזונה בריאה, שמכילה כמויות מאוזנות של כל המרכיבים, היא המפתח לחיים בריאים. 


רשימת תוספי מזון אותם חשוב לצרוך :)


ויטמין A- פירות כתומים (תפוז, מלון, פפאיה) ועלים ירוקים.


ויטמין B1- זרעי פשתן, שעועית שחורה, עדשים (ניתן להנביט) , אספראגוס.


ויטמין B2- תרד, פטריות, שקדים, אבוקדו.


ויטמין B3- פטריות פורטבלו, אורז, אבוקדו.

ויטמין B4-  עלים ירוקים.

ויטמין B5- פטריות שיטאקי, אבוקדו, גרעיני חמניה, עדשים.

ויטמין B6- בטטה, בננה, אבוקדו.


ויטמין B9- אדממה, עדשים, אספרגוס, תרד, ברוקולי, אבוקדו.


ויטמין B12- במקרה זה יש לתסף בתוסף חיצוני ולא דרך מזון.


ויטמין C- גויאבה, פלפל, קיווי, תות שדה, תפוחים, פפאיה.


סידן- תרד, עלים ירוקים.


כרומיום- ברוקולי, תפוח אדמה, תפוח עץ, בננות


ויטמין D- שמש.


ויטמין E- גרעיני חמניה, שקדים, אבוקדו, תרד, דלעת, קיווי.


חומצה פולית- עלים ירוקים, פירות הדר


ויטמין K- קייל, ברוקולי, כרוב, קיווי, חסה.


יוד- אצות.


ברזל- משמש, תרד, קינואה, עלים ירוקים, פטריות.


מגנזיום- תרד, זרעי דלעת, שקדים, אבוקדו, בננה.


אשלגן- עלי סלק, אבוקדו, תפוח אדמה, פטריות, בננה.


סלניום- אגוז ברזיל, פטריות.
אבץ- פטריות, תרד, עדשים, ברוקולי, זרעי דלעת
מקור: מכון וייצמן ואוניברסיטת הארוורד